سوالات انشا - فصل دوم (سال نهم)

انشا ی فصل دوم

1-جمله های صحیح را با (ص)وجمله های غلط را با(غ)مشخص کنید.5/0

الف-در یک متن می توان از مونولوگ یا دیالوگ بهره برد.(...)

ب-پس از اصلاح متن انشا دیگر لازم نیست، یک بار دیگر آن را باز نویسی کنیم.(...)

2- درجای خالی کلمه ی مناسب بگذارید.1

الف-انشا را می توان به شیوه ی.......نوشت.

ب- به داستان حیوانات .......می گویند.

3-کدام یک از گزینه های زیر از نمونه ی داستان ها ی حیوانات به شمار می رود5/0.

الف- مرزبان نامه                             ب- مثنوی معنوی

ج-گلستان سعدی                             د-مخزن الاسرار نظامی 

 

4-با کلمه های داده شده با توجه به آن چه در کمانک آمده است ،جمله ای بسازید. 1   

فرهنگ:(جمله خبری)                                  اقتدار:(جمله طنزآمیز)

5-با یک جمله ادبی بسازید.1

دانا:                                     جوانی:

6-برای صفت های داده شده موصوف مناسبی انتخاب کنید.1

رنگارنگ:                         سعادتمند:

7--جمله ی نا تمام زیر را  تا یک سطر ادامه دهید.1

ایران امروز می تواند...........

8--تصویر را در یک بند توصیف کنید.2

 

9--با کلمات "پیروز، سوگند،  زندگی،  امید "دوسطر بنویسید.1

 

10-جمله زیر را به فارسی امروزی برگردانید.1

مرا هیچ تدبیر موافق تر از صلح گربه نیست.      

 

سوالات املا- فصل دوم (سال نهم)

 

املا- فصل دوم

۱-شکل صحیح واژه ها را درجای خالی قرار دهید؟۱

الف- جوان ایرانی نیاز دارد که در ............اول،خود وتاریخ وفرهنگ دینی وملی خود را بشناسد.(وهله-وحله)

ب- ایرانیان سرانجام ............چهل هزار سرباز مقدونی گردید.(مغهور-مقهور)

 

۲-کدام یک ازواژه های زیرهم شکل نیستند؟۵/۰ 

الف- آموزش،آموز           ب-اعتدال،عدل          ج-غنی ،قناعت          د-پروردن،پرورش

 

۳-املای صحیح واژه های نادرست را بنویسید. ۱ 

قریهه نقدوتحلیل-مهارت وتخصّص-جریان امده فکری-غفلت از آینده

 

 ۴--درجای خالی حرف مناسب قرار دهید؟۱

الف-وقت آن است که باقی ...مان خود به ادا رسانم.(برعهده گرفتن کار)

ب- در بلاها وانواع آف...باز است.(زیان)

 

۵--با توجه به معنی املای کدام گزینه غلط است.۵/۰

الف-التفاط :توجه                                     ب-عقده :گره

ج-قصد :نیت                                          د-ملول :اندوهگین

 

۶-درعبارت زیر چند غلط املایی وجود دارد. صحیح آن را بنویسید.۲

هیچ پناهی مرا به از سایه عقل وهیچ کس دستگیر ازصالار خرد نیست ومرا هیچ تدبیرموافق تر ازسلح گربه نیست که درعین بلا مانده است.پس نزدیک گربه رفت وپرسید که حال چیست؟گربه گفت:مغرون به ابواب بلا ومشغت.

 

 ۷-حرف(س)چند شکل املایی دارد ؟برای هریک مثال بنویسید.۵/۱

۸-درکدام گروه از واژه های (مخفف) غلط املایی وجود دارد؟ ۵/۰

الف-هجده-هژده     ب-آشیان،آشیانه             ج-گهر،گوهر         د-جارو،جاروب

 

۹-کدام واژه با توجه به معنا،املای نادرستی دارد؟۵/۰                

الف بدیهی:آشکار                           ب-اغلیم:سرزمین

ج-انحطاط:پست شدن                      د-خوار:پست وبی ارزش

 

۱۰-با حروف در هم ریخته داخل پرانتز (ر- ا- ی- ه - ز- ن) کلمه ای بسازید که معنی"برحذر باش"را بدهد. ۱

 

۱۱-مترادف کدام گزینه صحیح نیست؟۵/۰

الف-قافله:کاروان                 ب- نیکو:خوب        ج-بصیرت:دانایی           د-گیتی:سپهر

طاهره صفارزاده

صفارزاده در ۲۷ آبان ۱۳۱۵ در سیرجان استان کرمان زاده شد. وی پس از کسب مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامهٔ تحصیل به خارج از کشور رفت. در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمهٔ قرآن به انگلیسی و فارسی عنوان خادم‌القرآن را کسب کرد.

او در سال ۲۰۰۵، از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به‌عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد.

درگذشت

وی پنجم مهرماه سال ۱۳۸۷ به‌علت ضايعه‌ مغزی در بيمارستان ايرانمهر تهران بستري شد و مورد عمل جراح قرار گرفت، حدود ساعت ۹:۳۰ صبح روز ۴ آبان در همان بيمارستان در سن درگذشت.

سمش لنگرودی

 

ادامه نوشته

خط خون

...

یا ذبیح الله
تو اسماعیل برگزیده خدایی
و رویای به حقیقت پیوسته ابراهیم
کربلا میقات توست
محرم میعاد عشق
و تو نخستین کسی
که ایام حج را
به چهل روز کشاندی
- و اتممناها بعشر -

...

 

ادامه نوشته

خداوند غم و اشک محرم

باز از سینه دلم

با دل خون

پای برهنه زده بیرون

به گمانم شده مجنون
به کجا میبردم این که چنین بال کشیده است و پریده است و رهیده است
چه جانکاه

ادامه نوشته

وعده ات نزدیک است...!

جاده ‏ها خود را آماده مي ‏كنند، براى قدم‏هاى ا ستوار تو و فرشى از زيارت «السلام عليك  اباصالح‏» را برخود مي ‏گسترند.

 تو كه مي ‏آيى، سنگ‏ها غزل مي خوانندونگاهشان معنا مي ‏گيرد.

 تو كه مي ‏آيى، برآسمان تاريك دل‏ها مي ‏تابى و به آن‏ها فانوس‏هايى از ستاره هديه مي ‏دهى.تو سرشارى از غزل‏هاى سبز،

تو كه مي ‏آيى، طوفان با دريا آشتى مي ‏كند و نور در رگ‏هاى زمين جارى  ‏شود.

آرى!تو كه مي ‏آيى، روشنى را به شب‏هاى تاريك هديه مي ‏كنى و دل‏هاى شكسته را با مهربانى و لبخند پيوند مي ‏زنى و پشت پنجره، نشستن و زيبا ديدن را براى چشم‏ها معنا مي ‏كنى.

تو كه بيايى، كوير معنا ندارد. همه جا سبز است،چون متن بهار!

  

 

السلام عليك يااباصالح‏

 

آزمون آنلاین (برخط)

 
با ادب واحترام
 
منبع آزمون مرحله ي اوّل آنلاين (برخطّ) ادبيّات فارسي پايگاه كيفيّت بخشي كشوري، سال 93/ 92 خدمت همكاران ارجمنداعلام مي گردد.
 
نام كتاب : مباني خواندن در زبان فارسي (آموزش مهارت هاي خوانداري)
مؤلّفان: دكتر فريدون اكبري شلدره اي، حجت كجاني حصاري، رضا خاتمي
ناشر: لوح زرّين
چاپ : دوم
سال : 1391
تعداد فصول :4
تعداد صفحه : ۸۸ 
 
مبلغ:۳۵۰۰تومان

زمان: تاريخ و ساعت دقيق برگزاري آزمون  اعلام خواهد شد.
 
همکاران گرامی جهت دریافت کتاب به گروه های آموزشی مراجعه کرده و یا با شماره   ۵۶۳۶۰۴۹۲ 
  تماس بگیرید.
 
"رسولی فر"
 

کربلا

 

کربلا نشان داد که با شکیبایی در عطشی کوتاه ِمی توان همیشه تاریخ را سیراب کرد.

روز دانش آموز

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد ، مرده دلای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

"روز استواریتان مبارک"

 

درست بنویسیم

هنگام سخن گفتن برای القا به تر معنی ها از تكیه, آهنگ و تأكید بهره می گیریم. رعایت این موردها به سخنور كمك می كند به آسانی بتواند با شنونده اش ارتباط برقرار كند. رعایت شیوه ی خط فارسی نیز در یك نوشته موجب گویایی, سادگی و سهولت خواندن و نوشتن می شود. به كمك شیوه ای یك دست از دوگانگی پرهیز می شود.
ادامه نوشته

درست نامه ی فارسی هفتم


 

صفحه

درست

نادرست ( چاپ كتاب)

1

33 ، خط ششم

متوجّه شديد

متوجّه شدي

2

34 ، خط دوازدهم

نقل قول

نقل و قول

3

40 ، سطر هجدهم

مصوّب

مصوبّ

4

60 ، بيت سوم

شدش گيتي به پيش چشم ، تاريك

شدش گيتي به چشم چشم ، تاريك

5

99، بيت سوم در نكته ي دوم

نكردي در اين روز بر من جفا /

كه تو شير مردي و من پير زن

نكردي در اين روز بر من جفا كه /

تو شير مردي و من پير زن

6

117 ، بعد از عنوان فصل سطر دوم

‹‹– رستگاري ›› حذف شود

– رستگاري

7

122، خط چهارم تمرين شماره 1

جمله ي : املا در دوره ي اول متوسطه ، شامل دو بخش است :حذف شود

املا در دوره ي اول متوسطه ، شامل دو بخش است :

8

پشت جلد كتاب

تصويرآرامگاه عطار نيشابوري  بايد قرار بگيرد .

تصوير كنوني مربوط به آرامگاه خيام نيشابوري است 

قوانین موفقیت

قانون تصميم:

مصمم بودن از ويژگي هاي اساسي افراد موفق است. در زندگي هر جهشي در جهت پيشرفت هنگامي حاصل مي شود كه در موردي تصميم روشني گرفته باشيم.

ادامه نوشته

راه های تقویت املا

اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست. در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن، به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسیم و چه اقداماتی در این باره انجام می دهیم تا بتوانند آموخته های خود را در موقعیت های مختلف به کار گیرند
ادامه نوشته

شعر فریدون مشیری


"مثل باران"

من نمي‌گويم درين عالم

گرم پو، تابنده، هستي بخش

                                  چون خورشيد باش

تا تواني،

          پاك، روشن،

                         مثل باران،

                                     مثل مرواريد باش

 

"یادش گرامی"

غدیر

 

 

عید غدیر خم

 

خدا نقاشی مهتاب می کرد               دل هفت آسمان را آب می کرد

   برای  زینت  درهای   جنت                 فقط عکس علی را قاب می کرد 

عیدتا ن مبارک